Acest site foloseste module cookie de functionalitate, continut, personalizare si analiza. Continuarea navigarii pe site inseamna acceptul dvs. cu privire la Politica de cookies
Jurnalul de Bord al Expeditiei Scoala Cyclades XXIII
Jurnal de Bord Cyclades XXIII
Day 1 - Sosirea in Atena, Marina Alimos. Check-in ambarcatiuni. Navigatie de noapte Alimos - Methana
Sosirea in marina Alimos și predarea/primirea ambarcațiunilor de charter. O operațiune de durată ce pune răbdarea la încercare a echipajelor, skipperilor și responsabililor de flotă.
Companiile de charter sunt și ele cu nervii întinși la maxim pentru că - între cei care au terminat charterul și întârzie să părăsească barcile față de ora 9.00, și noile echipajele care freamătă încă de la prima oră a dimineții - au doar câteva ore în care trebuie să repare avariile constatate la bărci, uneori cu scoateri din apă și schimbări de elice, făcut curățenie, adus așternuturi etc. Totul sub tirul întrebărilor celor care stau adunați în pragul birolui: "Barca mea e gata? Când este gata? Ai spus ca este aproape gata!"
Recunosc că îmi era un pic (mai mult) groază de aceste momente accentuate la 4-5 barci...dar necuantificate la 25...
DAR! Am avut parte de o înțelegere EX-TRA-OR-DI-NA-RA atât din partea cursanților cât și a veteranilor și a bărcilor prietene. Nu au adresat volumul de întrebări nici cât pentru o barcă!!!
A fost o plăcere să ne sincronizam informațiile pentru momentele când bărcile erau gata și echipajele își puteau duce proviziile și bagajele la bord. Și asta spun din punctul meu de vedere. Dacă vreunii dintre ei au simtit vreun disconfort au fost atât de eleganți să nu mă lase să-l văd.
Chiar și micile, inerente probleme de potrivire bărci cu așteptări, anulări sau schimbări bărci, au fost rezolvate operativ și cu o înțelegere la fel de inimoasă.
Nu pot să vă exprim ce sentiment aveam când primeam rând pe rând mesajele: "Preluat barca. Totul este ok. Echipajul și proviziile sunt la bord. Am plecat spre prima destinație!"
Aaaaand Set Sail! Asa cum ne-am învățat de la Cyclades I, plecările noastre sunt chiar din aceeași seara. O singură dată o furtună puternică ne-a obligat sa plecăm abia duminica la prima oră. Navigatia de noapte nu ne sperie, dimpotrivă. Iar după mărturiile celor care ajungeau la destinație "a fost magic". Cadou - un apus pe valuri.
De asemenea știam ca prognoza anunța vreme rea începând de duminica seară și eram hotărâți să profitam la maxim de cele 24 de ore de vreme bună. Se pare că ne-a reușit...
Day 2 - Zi cu soare. Methana - Poros. Manevre in golf. Baie. Manevre in port. Cina la Mike.
Prima dimineața în care echipajele s-au trezit pe bărci. Și primul "skippers' meeting". 'Bad weather alert' a fost dat anunțul la începutul ședinței. Prognoza a dus la modificarea traseului initial al expediției și acest lucru a fost comunicat skipperilor.
"Mai avem soare pana în aceasta după-amiază. Profitați cât mai mult." Și astfel programul a fost împărțit judicios între manevre de acostare în marină și golf, cu și fără ancoră, și program de baie. Apa calda și soarele puternic a confirmat promisiune pentru vreme perfectă de sailing in Grecia pentru...o zi și jumătate.
Seara am acostat în primitoarea marină Poros, am asigurat barcile pentru vântul puternic din prognoza de noapte și ne-am reunit pentru cină la Mike Makris, Taverna Oasis, cu un meniu de degustare grecesc. Nu vreau sa îl laud prea mult pe Mike și echipa lui, dar servirea și organizarea au fost ireproșabile, chiar dacă începuse să ploua torențial. Cât despre mâncare? Sa zicem ca am cerut părerea câtorva peroane în calitate de critici culinari și au fost "thumbs up". Caracatița marinată in oțet de la Oasis este cea mai bună din Grecia.
Seara s-a încheiat cu o plimbare pe faleza din Poros și 'good night drinks' la unele dintre bărci.
Day 3 - Poros - Naphlion. Sailing in furtuna. Navigatie cu vele si motor.
"Marea Evadare spre Naphlion" mai putea fi titlul acestei zile. După o prognoza cataclismică, așteptam toți cu atenție și îngrijorare furtuna de la 3 noaptea. Într-adevăr pe la 1 jumătatea noaptea au pornit rafale puternice, dar nici pe departe sfârșitul lumii. Dimineața ne-a adus valori sensibil mai mici ale vitezei vântului în zona canalului Hydra-continent.
La skippers' meeting am comunicat 'schimbarea schimbării' și consemnul de a rămâne o zi în Poros a fost schimbat cu 'go, go, go' spre Naphlio, în ceea ce urma a fi cea mai lunga etapa a expediției.
Flota a fost avertizata ca partea dintre trecatoarea Poros și canalul Hydra-continent va fi cea mai dificila porțiune, fiind foarte expusa vântului din Nord din travers - rafale puternice și valuri mari. Veste de salvare obligatoriu purtate de echipaj, vele tertarolate la maxim încă de la ridicare și mindset de vreme dificila.
Estima s-a confirmat și flota a avut de înfruntat rafale de 40+ kn și valuri de 3-4 m. Nu puține barci de turiști au făcut cale întoarsă spre Poros. Chiar și una dintre velierele noastre a fost aproape de punctul de a se întoarce, dar mesajele primite pe grupul de comunicare "skipperi Cyclades" de la cei mai înaintati - "Am dublat continentul, valurile au mai scazut", "travers de Hydra, navigam Ok cu purtător" "spre Spetses vântul a scăzut la 12 kn", au încurajat pe toată lumea să continue lupta cu marea pe porțiunea dificilă.
Skipperii participanți la expediție au avut ocazia sa compare cifrele de pe prognoza (vânt 30+ kn) cu situația reală și sa poată lua o decizie în viitor dacă să părăsească sau nu portul. Au constatat ce înseamnă că yachtingul de croaziera este "weather dependet" și cum o zona de navigatie precum Cyclades poate fi complet inaccesibila datorită condițiilor meteo.
Dar au mai experimentat și cum se poate planifica un traseu alternativ, ținând cont de direcția vântului și protecția oferita se continent/insule/porturi, iar aceasta planificare sa se confirme în realitate.
Traseul a oferit ocazia unui mix complet de condiții și feluri de navigatie: furtuna, vânt puternic valuri mari, vele tertarolat si/sau motor, vânt purtător și deplasare pe direcția valurilor ("a fugi cu furtuna"), vânt mediu - zero val, ideal sailing, vânt slab din prova - navigatie în volte, no wind - utilizare 'vela' diesel. Sosirea la Naphlio a fost o ocazie de a experimenta acostarea pe rânduri succesive a velierelor, exercițiu ce avea sa se dovedească util pentru Hydra de mai târziu.
Naflion ne-a primit cu brațele deschise, mai mult, ne-a făcut supriza de a ne prezenta de aproape "cel mai frumos velier din lume" Maltese Falcon. Mulțumim Naphlio, la schimb am venit și noi cu "cei mai inimoși oameni din lume"
Day 4 - Naphlion - Porto Helli. Vreme minunata. Sailing. Seara la raft.
"You have to go, at 9.00 this area should be clear" ne-a anunțat Politia Locala din Naphlio. Zona în care acostasem cu toții era privata, porțiunea publica fiind disponibila în cealaltă parte a marelui port.
Ok, anulam ședință skipperilor de la 9.00, facem apelul prin stație la 7.50 și la 8.00 ridicam ancorele.
A fost impresionant când la 7.50 la apelul "Aici flota SetSail, apelul prin stație, recepție" au început sa curgă confirmări prin stație: "Aici Daniel, gata de plecare" "Aici Tudor, suntem pregătiți" "Mihai, pregatit"
In câteva flota începea ridicarea coordonata a ancorelor. 30 minute mai târziu dockul era eliberat complet. Încă nu era ora 9.00.
O parte din flota a pornit spre Porto Chelli, un golf generos perfect circular și accesibil printr-un canal lung si relativ îngust, ceea ce îl transforma intr-un adăpost perfect de vreme rea. Majoritatea velierelor s-au mutat în marina publica pentru aprovizionare dar mai ales pentru vizitarea orașului. Pentru toată lumea a fost o zi perfecta de sailing, sub un cer senin și un soare complet neprognozat.
Reîntâlnirea flotei s-a făcut seara unde am format cel mai mare raft de pana acum din echipaje românești, nu mai puțin de 27 de veliere au luat parte la el. Era atât de lung încât doua petreceri separate s-au declanșat spontan în doua părți ale raftului fără ca muzica de la acestea sa interfereze, poate doar chiuiturile petrecăreților. Pentru mine a fost cel mai greu moment de a impune regula "fără zgomot după ora 23.30" o regula de politețe și respect față de colegii skipperi care doreau sa se odihnească după o zi de navigatie si sa fie pregătiți pentru următoarea.
Compromisul a fost ca după miezul nopții muzica să fie data un pic mai încet, iar chiuiturile sa fie strigate în șoaptă sau, mai bine, în sinele interior.
Mulțumirile mele sunt adresate nu numai petrecăreților, dar și celorlați skipperi care au fost îngăduitori, întrucât nu am primit nici o reclamație (poate doar cu privire la alcătuirea unui anumit playlist, nu de nivelul de zgomot).
Supriza de a doua zi, chiar mai mare decât în Naphlio! Toată lumea a rapuns prezent la 7.50, chiar și persoane care credeam că se vor trezi abia mai pe seară! Plecam iar devreme. Urma sa ocupam Hydra. Dar cu stil...
Day 5 - Dimineata la raft. Plecarea spre Hydra. Record mondial - sir sincronizat de 24+ veliere. Acostam in portul din Hydra
Occupy Hydra. Insula Hydra este una dintre cele mai apreciate destinații din Saronice, ca să nu spunem din Grecia. Este o insula pitoreasca înghețată în timp. Pe insula Hydra nu se mai emite NICI O autorizație de construcție nouă. Ce case/construcții sunt acum, asa vor rămâne. Sunt permise doar lucrări de reparații și reamenajări, dar tot în stilul local. Inclusiv sediile de bănci trebuie să își facă loc în bojdeuci tradiționale și siglele sa imite pancartele locale.
A, și nu sunt decât 3-4 mașini pe toată insula - gunoi, ambulanta, pompieri - în rest doar măgăruși pentru căratul mărfurilor, ca acum sute de ani. Inainte și excursiile cu magarusi calare pana în vârful costisei de lângă orășel erau o atracție turistica, dar de 2-3 ani a fost interzisa chinuirea animalelor cu povara turiștilor (nu de puține ori foarte corpolenti). Am asistat personal la un moment când un măgăruș a oftat si s-a clătinat pe picioare când un englez triplu ca dimensiuni l-a încălecat incantat).
Portul principal este un obiectiv foarte dorit de navigatori, alternativa fiind un golf destul de departe de oraș - deși cu un drum de coastă extraordinar de frumos - sau portul Ermioni de vis-a-vis de pe continent + taxi boat. Doar ca portul principal este minuscul și trei sferturi este ocupat de barci locale, taxi boat-uri, ferry și navă cargo care alimentează insula. Pentru veliere și catamarane raman 5 locuri pe partea cu orașul și maxim 7 pe partea opusa, cu digul exterior.
Imi aduc aminte cum prima oara am intrat în Hydra cu velierul, am efectuat un cerc, am văzut toate malurile ocupat și am plecat în Mandraki, golful de lângă. A doua oara am fost cu Alexandru Longin Popescu și YachtWeek. Diseară mergem cu flota de 25 barci in Hydra, îmi spune el. N-avem loc pentru toți! am exclamat surprins. He, he, lasă că o se vezi! Și am văzut!!!! Barci prinse pupa în prova, una lângă cealaltă, pe patru, cinci rânduri, a constituit cea mai importanta lecție de acostare ever. De atunci nici un port nu mai este plin!! Și când cineva îmi spune: portul X e plin, ii răspund cu un zâmbet care am impresia că îl imita pe a lui Alex: He, he, lasă că o să vezi!
Doar ca este și o condiție importantă atunci când ești cu o flota de 30 de ambarcațiuni și catamarane. Trebuie sa ai cel puțin o barcă de-a ta legata direct de mal. Pentru ca altfel nici un străin nu va fi încântat să îi calce în picioare barcă 200 de oameni de câteva ori în seara aceea. Și iată cum consemnul a fost să plecam cat mai devreme din Porto Chelli, de la raft, pentru a prinde locuri la mal, în special cel dinspre larg pentru ca vântul se anunta puternic toată noaptea.
Dar oricât de grăbiți eram, nu puteam să nu exersam manevrele sincronizate în coloană! Un adevărat trademark SetSail și o formație, din câte știu eu, unică în lume. La această ediție am stabilit un nou record de număr de ambarcațiuni angajate in marș în coloană. Nu este ușor sa iti păstrezi o poziție într-un șir de veliere, atat ca aliniere cât mai ales că viteza. Dar skipperii noștri sunt extraordinari! Cu fiecare ediție indicațiile sunt din ce in ce mai rare, toți din ce în ce mai focusati iar anul acesta a fost cea mai ușor de gestionat aliniere dintre toți anii.
După două cercuri de sincronizare, ne-am îndreptat spre ieșirea din golf. Linia se întindea între ieșire pana aproape de insula Spetes!! Când ultima barca a degajat în siguranță intrarea, s-a dat semnalul pentru manevra de final: viraj 90 grade, în babord de aceasta data și accelerare! La semnalul 5, 4, 3, 2, GO! toate velierele au virat babor și s-au avântat la atac! Mulți de pe barci au mărturisit ca au fost impresionați de coloana de barci, dar ca efectiv le-au dat lacrimile la manevra avântată de final! "Noi am văzut poze la edițiile trecute, dar nu au nici o legătură cu emoția simțită când ești efectiv la bord și se întâmplă asta!"
Drumul până la Hydra s-a desfășurat apoi fără incidente, ocazie pentru multe veliere sa ridice velele și sa se bucure de vânt și volte. Ocuparea Hydrei a decurs conform planului, cu o mica ezitare când tot politia locala ne-au ordonat sa plecam cu jumătate din barci - rândurile 3 și 4 - "ca nu poate intra navă cargo". Cu părere de rău am instruit jumătate de flota sa ridice ancorele. Dragii de skipperi și echipajele, cu privirile pierdute începeau resemnați sa pregătească barcile de plecare. DAR....urmează o povestire când indiferenta și nesimțirea merita cu prisosință o sticla cu vin! In dreptul flotei nostre au tras doua barci cu străini care nu au ascultat indicațiile de a acosta în locurile indicate de noi conform mărimii bărcilor lor. Și când le-am făcut semne sa plece ca să putem asculta comenzile politiei de port, ne priveau cu ochi de bovină rumegatoare nevorbitoare de engleza sau sign language. "M-au făcut mincinos! mi-a spus siderat Daniel Musat. Le-am zis ca politia portului ne-a ordonat sa plecăm și mi-au replicat: Liar!" Hmmmm...o idee ne-a încolțit și mie si lui Daniel. Hai sa dam vina pe ei! Flota SetSail a vrut sa plece dar nu a putut de cele doua bărcuțe străine! Pe loc repaus! Așteptăm! Am tras cele două barci înaintate ale noastre în rândul doi și am așteptat! Tactica a dat roade!! Nu numai ca nu am plecat, dar alte si alte bărci străine soseau în marină și se legau în fața noastră. Iata cum ar fi meritat cu prisosință o sticla de vin!!! Flota SetSail era asigurata în minusculul port principal din Hydra! Doar două veliere au trebuit sa petreacă noaptea în Ermioni.
Evenimentele SetSail Sunset Aperol Buckets (la plural ca au fost șase) si Lambchops breakfast au fost foarte apreciate. De asemenea și clubul de lângă port a fost animat pana la 4 dimineața de skipperii noștri, în port liniștea fiind exemplară.
La plecare a urmat "Hydra Circus" dar asta este povestea de a doua zi...
Day 6 - Hydra - Poros. Conditii de sailing in vant puternic. Expeditia Cyclades vazuta din drona.
Just a regular day of sailing. Părea că nu poate să depășească zilele anterioare ca intensitate dar un vânt puternic perfect pentru navigatia cu vele spre Poros a făcut pe mulți să exclame la acostarea in marină: Asta a fost cea mai tare zi! Și ziua s-a încheiat la un pub-crawling-shots-drinking-music-dansic pe promenada din Grecia. You know what they say: "When in Greece party like Greeks on Shore and like Romanians on water!"
Astfel filmul zilei este compus din flying moments, un mix al scenelor aeriene filmate cu drona, sau altfel spus, expediția #CycladesXIII asa cum ar fi fost văzută prin ochii pescărușilor.
Day 7 - Sosirea in Atena, Marina Alimos. Check-out ambarcatiuni. Drumul spre casa.
Final de expeditie!
La revedere Cyclades XXIII, Bine ai venit Cyclades XXVI - 22 - 29 apr 2023 - https://www.setsail.ro/expeditia-scoala-cyclades-xxvi/expeditii-21