Navigam de 5 zile pe oceanul Atlantic spre Caraibe. Citesc in continuare "Un port la răsărit". Personajul principal se pregăteÈ™te de o plecare mai lungă cu un velier. AÈ™a îl descrie:
"În magazia de sub punte, în faÅ£a catargului, am pus un rezervor în care încap o sută de litri de apă. Prea mult; nu mă mândresc că voi rămâne vreodată pe mare un timp atât de îndelungat, încât să am nevoie de toată; comandorul a hotărât să iau de cinci ori câtă îmi trebuie. Sub rezervor este lada pentru alimente, cambuza, pe care o voi umple chiar în astă seară: zahăr, ceai, pesmeÅ£i, marmeladă, ciocolată, cafea ÅŸi câteva cutii cu carne conservată. În partea opusă a cambuzei, într-o altă ladă, am parâme de rezervă, câÅ£iva metri de pânză pentru reparaÅ£ii, ace, sfoară de cusut ÅŸi mici unelte de bord. Capacul acestei lăzi poate folosi ca masă de gătit, pentru zilele când va trebui să-mi pregătesc mâncarea la bord. Deasupra, suspendată de o traversă a punÅ£ii, stă în echilibru o maÅŸină de gătit, cu petrol, care rămâne orizontală când vasul nu se leagănă prea tare. Între aceste mobile, îmi rămâne numai locul în care să mă învârtesc, nu cu prea multă libertate. În cabină, pe o latură se află acum o banchetă lată, de lemn; în faţă, pe latura cealaltă, mi-am făcut patul, o sofa fără teluri, pe ÅŸipci elastice, cu salteaua din stofă albastră, umplută cu iarbă de mare. La mijloc este o masă fixă pe care vor sta hărÅ£ile ÅŸi cărÅ£ile de navigaÅ£ie împreună cu samovarul comandorului. Pe pereÅ£i, deasupra banchetei ÅŸi patului, sunt două poliÅ£e, pentru cărÅ£i, rămase în bună parte goale, căci, afară de volumele dăruite de comandor, n-am prea avut altele. Dedesubt sunt lăzi pentru haine ÅŸi rufărie, iar pe peretele din faţă o oglindă, deasupra unei cutii în care îmi voi pune obiectele de întrebuinÅ£are zilnică. De spălat va trebui să mă spăl pe punte, ceea ce voi face cu plăcere; în cabină nu mai încăpea aproape nimic. Ultima mobilă, acolo, este un mic dulap cu medicamente, pe perete, în colÅ£ul din fund."
Ridicandu-mi ochii din carte si uitându-ma in jur, la foarte apropiatele hotare ale insulei noastre plutitoare Cassiopea, m-am gândit să v-o prezint la rându-mi:
Cassiopea este un velier Beneteau Oceanis 38.
38 vine de la 38 de picioare, unitate de lungime imperială, aproximativ 3 picioare la metru. Deci o ambarcațiune de aproape 12 m.
Yachturile 30-32 picioare, cu două cabine, salon si o baie, incep sa fie confortabile pentru călătorii pe mare, costier.
34-35 picioare incep sa depășească categoria B si sa fie astfel potrivite pentru distanțe mai lungi, mai departe de țărm.
38-43 picioare oferă un confort apreciabil pentru 3 cabine duble, un salon generos si 1-2 băi.
Peste 44 picioare apar patru sau mai multe cabine sau rămân trei pentru "owner version" dar de o vastitate si confort demne de invidiat si de către hotelurile mai răsărite.
Revenind la Cassiopea, o ambarcatiune de 38 picioare, va spusesem că e una din cele mai mici veliere ce au luat startul la traversarea Atlanticului, ARC2017, unde media a peste 100 de ambarcatiuni este de 50 picioare!
Va invit totuși la bord, dacă aveți curiozitatea și plăcerea să o vizitați.
Încă de când ne apropiem de ea pe ponton pare mai alba, mai cochetă si mai curată decât celelalte bărci. Soarele nu a apucat in două sezoane să ingalbeneasca fibra de sticla si nici sa ternuiasca lemnul de tec cu care este îmbrăcată puntea. Liviu, proprietarul ei, nu a fost adeptul montajului diferitelor schele de inox sau "îmbunătățirii" care schimbă linia originală, atât de comune la alte nave.
Asta nu înseamnă că pentru traversarea Atlanticului nu au fost cumparate si asezate mai multe dispozitive de siguranță, de la colace de salvare cu lumina si parama lunga, pana la dispozitive gonflabile electronice pentru cazul nedorit de "om la apă". Dar toate sunt noi, in huse speciale, prinse de-a lungul balconului, È™i in loc sa creeze un sentiment de înghesuială, dau unul de organizare È™i siguranță.
Primul pas il asezi pe platforma de baie, lăsată acum lângă ponton pentru un acces mai facil. E usor sa-ti imaginezi că aceeaÈ™i platformă, intr-o zi tropicală toridă, cu valuri lungi si leneÈ™e, va transforma prin simpla ei coborâre un intreg ocean in piscina noastră personală infinită.
Nu-i aÈ™a că ne vezi inotand in jurul bărcii, cu patru mii de metri de apa sub noi, urcându-ne pe scara de baie doar pentru încă o săritură? Si pe Blondu Laur, ce din mijlocul platformei isi face vânt pe spate si aterizează in apă tot in picioare? Nu, rechini n-am văzut...
La final, poti ridica dusul de pe punte si cu apa răcoroasă, sau fierbinte, dupa preferinte, poti îndepărta sarea de pe piele fără grijă ca produci fie si cel mai mic deranj.
O treaptă si esti pe puntea de comandă. In cockpit. EÈ™ti liber/ă să-ti alegi oricare din cele două timone. O preferi pe cea cu indicatiile de vânt si viteză? Să È™tii cum sa ajustezi cat mai bine velele? Să verifici cât de bun vânător de vânt eÈ™ti? Sau o preferi pe cea cu harta de navigaÈ›ie? Si cu radarul? Ce te avertizeaza daca o alta ambarcatiune se apropie la o distanță mai mică decat cea confortabilă de tine? Stai liniÈ™tit, orice timona ai alege vei È™ti mereu încotro te îndrepÈ›i, pentru că în faÈ›a fiecăreia troneaza un compas magnetic, braÈ› călăuzitor al navelor din vremuri imemoriale, supravieÈ›uitor meritoriu al tuturor progreselor tehnologice de până in prezent.
Dacă nu eÈ™ti de cart, nu e nevoie sa stai la nici una din timone. Poti sa te asezi sau sa te întinzi leneÈ™ pe una din cele două banchete din cockpit. La plajă, să citeÈ™ti o carte, să-ti verifici telefonul sau pur si simplu sa închizi ochii si sa asculÈ›i clipocitul apei ce se prelinge de-a lungul carenei.
Masa din mijlocul cockpitului pare suficientă doar pentru a È›ine câteva pahare sau sticle (de apa bineînÈ›eles, numai de apă), dar îÈ™i arată intreaga utilitate atunci cand ii se ridica lateralele si devine o adevărată masă de salon. Ridicatul mesei atrage invariabil intreg echipajul in jurul ei. Fie ca se pregateste o masă mai elaborata, si atunci fiecare isi gaseste de lucru sa curete o leguma, sa fileteze un peste sau sa amestece o salată, fie ca masa este deja gata si se aÈ™ează tacamurile si farfuriile pentru a o servi. Si chiar daca bucătarul sau ajutorul de bucatar cunosc preparatul, pentru ceilalÈ›i ridicarea capacului este negreÈ™it o surpriză multiplicată de anticipare si apetit.
Mâncatul se face in zgomotul si miscarea valurilor, cu un ochi aruncat din cand in cand de jur-imprejur pentru a te asigura ca totul este in regula. In special cei care sunt in acel moment de cart.
Coborârea mesei este semnul ca echipajul se poate reintoarce la activitățile obiÈ™nuite. Cel de la timone la supravegherea drumului, cei de la vele la pianele, scripetii, scotele, fungile si palancurile lor, cei de la spalarea vaselor la curățenia din bucătărie, sau pur si simplu la odihnă.
Noi vom cobori împreună in cabină. Intrarea se face in salon. Un spaÈ›iu ca o garsoniera mai mică dar mult mai bine organizat. Sub scara pe care stai cu picioarele este asezat motorul. In stanga si dreapta, pardon babord si tribord, sunt doua usi ce dau in doua cabine duble. Sunt mai mult paturi acele cabine, cu cate un mic dulap si spatiu cât să se deschida uÈ™a. Dar nici nu ai nevoie de mai mult. De ce ai fugi de pe punte, de la soare sau de la stele, de la briza sau de la cantecul apei? Poate doar sa dormi.
Lângă usile cabinelor din pupa (partea din spate) avem inca doua uÈ™i - toaleta in dreapta/tribord si duÈ™ul in stânga/babord. Tot pe babord se continuă cu masa de navigaÈ›ie, locul rezervat căpitanului cand decide ruta. Tot de acolo poate controla toate instalaÈ›iile navei de pe un tablou electronic. Statia Radio este tot in zonă, la îndemână. In plus, pentru traversadă, au mai fost montate un AIS, un hidro-charger, solar-panels, un inverter de 2000 W să avem 220V si dupa ce ne desprindem de țărm. Echipamentul nostru preferat este un telefon prin satelit ce ne permite sa È›inem legătura cu familiile si cu voi de oriunde ne-am afla, ceva inimaginabil doar cu câÈ›iva ani inainte...
In tribord avem spaÈ›iul bucatariei. Un blat generos, cu chiuveta si aragaz pendular, ce iti permite sa găteÈ™ti chiar si pe valuri maricele. Frigiderul incorporat este de dimensiuni reduse, dar are congelator si câteva rafturi! Minunat! In rest peste tot nise, rafturi, sertare, spaÈ›ii de depozitare vesela si provizii cât cuprinde.
Tot pe blatul de bucătărie avem parte de o surpriză! Un expresor in toată regula, initial la bord doar pentru momentele cand barca era staÈ›ionata in porturi si cuplata la 220. Dar acum, cu noul invertor montat, avem expresso oricand pe barcă! Va imaginaÈ›i cum e sa intri in cart la ora 4.00 cu o cană de expresso aburindă în mână?!!
Prin mijlocul salonului coboară un stalp de metal ce uneste talpa catargului de chila. O piesa de rezistență ce califică ambarcațiunea pentru traversade. Iar de jur imprejur avem masa din salon. Previzibil, nu am folosit-o niciodată ca si masă, cea de pe punte fiind mult mai potrivită in toate momentele sa găzduiască echipajul. Dar sub masa de salon sunt decimetri cubi valoroși de depozitare baxuri de apa, pungi cu pesmeti, cutii de conserve si, ocazional, cate o punga cu "treats", dulciuri.
Bancheta de lângă masa din salon e lăsată liberă, chiar daca interiorul ei a fost folosit pentru a depozita majoritatea conservelor cumparate. Din cand in cand un membru din echipaj poposeste acolo si atipeste pana sa ajunga in cabina sa. Dar cel mai adesea căpitanul, după ce iese din cart, prefera sa se întindă pe acea canapea. E mai aproape de inima bărcii, de creierul ei È™i nu in ultimul rând, e mai aproape de iesirea pe punte in cazul in care ar apărea o situaÈ›ie de urgență.
In prova este ultima cabină, ce imi este, mie si lui Cata, apartament de lux pentru aceasta traversadă. Dimensiunile patului ne dau posibilitatea sa-l consideram 2 paturi single in loc de unul dublu. Un generos chepeng in tavan fac cabina deopotriva luminoasă si aerisita.
Proviziile sunt depozitate peste tot in barca. Daca ridici un placaj al podelei sunt sticle de apa, de cola sau doze de bere. Daca deschizi un dulap poÈ›i găsi medicamente sau biscuiÈ›i. In banchete conserve si supe la plic. Sunt suficiente pentru o estimare dubla a călătoriei. Daca noi am estimat 15-21 de zile de traversada, avem provizii pentru 40 zile. Mai puÈ›in Coca-cola. AÈ™a zice Andreea. Chiar dacă avem 220 litri. Ii e teamă că nu va ajunge cola pentru 21 zile. Azi am si făcut un pariu, eu zicând că vom ajunge la destinaÈ›ie cu minim o sticla/doză nedesfăcută. Pe ce am făcut pariul? Pe un bax de doze de Coca-cola in Caraibe, bineînÈ›eles!
Turul bărcii se incheie cu mijloacele de siguranță si tehnice. Avem watermaker ca transforma apa sarata in apa dulce. Avem truse de scule si piese sa reparam orice. Liviu chiar a reparat azi water-makerul. Avem pluta de salvare pentru 6 persoane. Am facut un grab-bag (geanta impermeabila pentru situatii de urgenta) unde ne-am pus toti pasapoartele, sticle de apa, cate o conserva preferata a fiecaruia si batoane proteice. Avem veste cu lumina si hamuri in Y pentru a fi in permanență legaÈ›i de barcă. StaÈ›i liniÈ™tiÈ›i totul va fi bine, indiferent de împrejurări.
Vă mulÈ›umesc pentru vizita făcută împreună cu mine la bordul Cassiopeei. Liviu si Alex au făcut o treabă grozavă È™i după cum vedeÈ›i nu avem nevoie de nimic.
Suntem de 5 zile pe Atlantic și singurul lucru ce ne lipsește sunteți voi...