Cum am obținut permisul de navigație

Experienta Cristinei Buzaianu de la cursant cu zero experienta pana la skipper cu brevet pentru barci cu motor si yachturi cu vele. 



Toate news Chilli-con-carne á la SetSailAcordarea Primului Ajutor pe mareTermeni marinărești în română și engleză. Mic dicționar.NUNTA PE VALTRAVERSADA ATLANTIC - ARC 2017TRAVERSADA ATLANTIC [continuare]Cum am ajuns la Veneția cu velierul si mi-a placutCAFELELE DE DIMINEAȚĂ ☕ ALE UNUI SKIPPERÎn cât timp pot să devin skipper?Vacanță pe yacht pe Coasta AmalfiCum am ajuns mare marinarCAMPER vs VELIERObiective turistice Cazanele Dunarii si imprejurimiObiective turistice in Delta Dunarii. Ce poti vizita pentru o vacanta de neuitat?Iti trebuie permis pentru barca cu motor? Cand iti trebuie permis barca Vrei sa te aventurezi in larg? Afla cand iti trebuie permis pentru barca pentru a pleca pe mareCum iti poate schimba viata sailing-ul?Skipper în 3 pași simpli sau cum obții permisul de navigațieTimpul liber in vremea "distantarii sociale"În vizită la carnavalul de la Veneția...cu toate pânzele susCum am rămas fără motorină pe AdriaticăExpeditia Cyclades I - jurnal de bord [partea 1/2]Expeditia Cyclades I - jurnal de bord [partea 2/2]Vacanță cu barca pe plajele ascunse ale GrecieiExpeditia Cyclades III - jurnal de bordO noapte furtunoasă, in Cyclades XVI, varianta pe velier în Marea EgeeAm fost în Cyclades XVII și m-am îndrăgostit de Grecia și de navigațieCe înseamnă o regată și cum pot participa?Circumterra solitar: Jurnal de bord - Sorin DruganInterviu Sorin Drugan: La 62 ani, Circumterra SolitarRetrospectiva Sezonului de Regatte 2018Food in Greece / Cyclades & SaronicsCum am obținut permisul de navigațieDespre sailing asa cum il vad euCu velierul pe DUNARE, prin DELTA si pe MARE - jurnal de bord5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Cosmin Păuleț5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Iulia Fulicea5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Dorothee Hasnaș5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Paul Grigoraș5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Radu Niculăiță5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Liviu Chiric5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Deea Buzdugan5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Andreea Matache5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Bogdan Hrehorciuc5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Cătălin Corduneanu5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Ionuț Stan5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Bogdan Voinescu5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Dorin Chiscop5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Dragos-Olt Constantinescu5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Andreea Guci5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Marius Pikasea
5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Marius Pikasea

Cum am obținut permisul de navigație

Totul a început cu un vis și cu o vorba care spune că un om nu poate fi cu adevărat fericit dacă nu a văzut marea și priveliștea oferită de valuri măcar o dată în viață.

Marea și litoralul sunt fără îndoială locurile unde se nasc cele mai diverse povești.. de prietenie, de beție, de dragoste.. de care vreți voi. Dar ce faci atunci când marea te cheamă la ea? Începi să visezi cu ochii deschiși.. și cum nu cred că există nimic mai fascinant decât gândul la viață pe mare.. Te interesezi cum o poți „cuceri”.. și vei află că ai nevoie de un permis eliberat de către ANR (minim clasa C – costier 6 mile marine față de țărm).

Examenul la ANR constă într-un chestionar cu 26 de întrebări tip grilă. Pentru a putea susține examenul – conform legislației în vigoare – trebuie să promovezi un curs pentru conducerea ambarcațiunilor de agrement. Pe mine nu a avut cine să mă îndrume.. așa că m-am apucat să scotocesc pe Internet și în cele din urmă am ales școală de navigație SetSail. M-am orientat către un curs compact cu o durată de 2 zile la Snagov (teorie și practică). Nu am știut la ce să mă aștept..

Am avut însă plăcută surpriză de a descoperi niște oameni dedicați și pasionați, mereu cu zâmbetul pe buze. Explicațiile și metodele de predare merită un rating de 10+/10. Toate materiile (marinărie, conducere și manevră, navigație, COLREG, RND) au fost predate concis, interactiv, clar, pe înțelesul tuturor și – nu în cele din urmă – cu multă dedicare, atenție și răbdare.

Partea practică a decurs în același mod – atmosferă prietenoasă și relaxanta care nu intimidează cursantul (dacă ești o persoană emotivă la fel că mine vei înțelege cât de mult contează acest aspect). La sfârșitul cursului se susține examenul practic și se obține diploma (diplomele*) de absolvire.

După ce te asiguri că ai toate actele necesare te poți înscrie la examenul organizat de căpităniile zonale.

Examenul constă într-un set de 26 de întrebări tip grilă. Punctajul minim pentru promovare este 22. În cazul meu 95% din întrebări au fost la prima vedere dar m-am descurcat.

Întrebările puse la dispoziție pe siteul ANR au mai mult un rol orientativ și tocmai din acest motiv este foarte important să parcurgi bibliografia de examen cu atenție și să ai noroc la școală de instructori cu experiență care să structureze bine de tot informațiile.

Materia este frumoasă dar este pe alocuri grea și stufoasă. Am învățat serios pentru examen și am obținut categoria dorită. Examenul durează o oră și poți reveni asupra întrebărilor.

Dificultate – în funcție de cum și de cât ai învățat.. mediu spre greu îmi permit să spun.. sau poate așa mi-a fost mie norocul..

Pentru mine urmează o nouă etapă – cursul de sailing. Tot alături de SetSail. Pentru că sunt cu adevărat profesioniști. Pentru că este un mediu prietenos și relaxant. Pentru poveștile de pe mare. Pentru încurajări. Pentru calitate!

„Nu poți traversă marea nefăcând altceva decât să stai pe mal și să privești apa.”

Pe mare totul se schimbă. Grijile dispar, vedem cu alți ochi problemele lăsate pe mal, gândirea devine mai clară, devenim oameni mai buni..

 

Care-i faza cu yachtingul ăsta?

Ce înseamnă asta? Ai ocazia să „cunoști” mai multe bărci și să te decizi care ți se potrivește. Pe mare, mai ales atunci când ai puține mile la activ, nu prea merge personalitatea de „lup singuratic”. Echipajul va fi a două ta famile. Pe mare vei învață multe despre lucrul în echipă și prietenie.

În expediții ai ocazia să te familiarizezi cu navigația de „cursă lungă”. Cu viață pe mare. La propriu și la figurat: vei află la ce folosește COLREG-ul și o să înveți cum acționează împreună vântul, vălul și curentul asupra bărcii, o să te bucuri de o mare liniștită, o să te zgâlțâie, poate și o furtună și o să înțelegi că o barcă bandata .. să zicem la 45 de grade nu este un motiv de îngrijorare.. și nu este un motiv să iei rapid un Diazepam..

Viața petrecută pe mare te schimbă. Da, chiar și acele câteva ore de la Mangalia la Costinești și retur te schimbă. Și nu în ultimul rând sailingul este un sport cu adevărat fascinant care pune stăpânire pe sufletul și mintea ta.

Este un sport solicitant și frumos, este o activitate de agrement care îți umple sufletul de liniște și mintea de peisaje superbe.

 

Despre bărcile cu „pânze”

Văzut de la țărm sau din apropierea coastei, dintr-un velier aflat în marș putem distinge trei elemente principale: coca navei (sau corpul acesteia) și două triunghiuri de dimensiuni diferite: unul mai boltit numit foc și altul impunător (poreclit chiar – velă mare), numit randă.

Corpul bărcii este important pentru că el determină de fapt calitățile ambarcațiunii: nautice, de robustețe, precum și calitățile de mobilitate și manevrabilitate.

Pânzele sau.. velele alcătuiesc mijlocul de propulsie principal al unui velier: asupra suprafețelor velice va acționă.. vântul că forță propulsiva.

Velatura trebuie neapărat să se potrivească cu barcă (să nu fie nici prea mari dar nici prea mici), să fie bine fixată de arborele navei (sau de catarg) și, în timpul marșului, să fie corect ajustate: să nu fie nici prea strânse, nici să fluture.. cel care stăpânește artă de a ajusta velele corect și eficient este un adevărat artist..

Pentru a manevra nava te folosești de câteva parâme (frânghii) de care tragi strângându-le sau eliberându-le pentru a ajusta forma velelor cu scopul de a te folosi cât mai bine de cea mai timidă adiere de vânt.. sau pentru a face față unei rafale neprietenoase pe timp de vreme rea..

 

Viața printre noduri (marinărești și chirurgicale)

Sunt îndrăgostită iremediabil de mare. Ori de câte ori am ceva timp liber laș totul baltă și evadez..

Marea este fascinantă și asupra mea a pus efectiv stăpânire. Fără exagerare. În fiecare moment în care nu sunt acolo mă gândesc cum să fac să ajung mai repede înapoi.. să mă bucur de ea de la țărm sau.. într-o scurtă expediție nautică..

Pot afirmă cu lejeritate că sunt „bolnavă de mare”.. și de când am obținut și permisul de navigație.. boală s-a cronicizat.

Diagnostic de certitudine: skippereala cronică.
Tratament: fuga la mare și pe mare ori de câte ori este posibil.

Cred că marea majoritate (și nu mă refer la cei care practică acest sport) au impresia că yachtingul este un hobby al celor cu zeci de mii de euro în conturi și despre modele sumar îmbrăcate care stau întinse la prova cu un pahar de șampanie în mână și cu pletele fluturând în vânt.

Nu este așa.

Nici măcar nu este necesar să ai propria barcă la început. În sportul cu vele este vorba despre noțiuni de marinărie (da, un nod efectuat corect îți poate salvă pielea pe când unul efectuat greșit poate provocă lejer un dezastru), navigație, manevră navei și, bineînțeles, meteo.

Sailingul mai presupune și arta (da, arta!) de a ajusta velele corect și eficient astfel încât să te poți folosi chiar și de cel mai mic vânticel.

Nu trebuie să fii proprietar de barcă pentru a te bucură de bărci, pânze și mare.

Poți participa la un sezon de regatte să zicem prin intermediul unei școli nautice care face înscrieri în echipaje și care pune la bătaie întreagă flotă (aproape).

Mai în glumă, mai în serios vă povesteam că sailingul se aseamană foarte mult cu o altă pasiune a mea și anume, chirurgia. Vă scriam atunci despre concepte precum lucrul în echipă și disciplină, despre gradul de complexitate și despre posibilitatea de a evolua în ritmul tău și de a face performanță în timp.

Haideți să mai descoperim împreună ce au în comun chirurgia și sailingul și anume.. nodurile! Se pare că orice aș face nu reusesc să scap de ele. M-am resemnat deja.

Atât în chirurgie cât și în marinărie avem de-a face cu diverse tipuri de noduri care ne ajută într-o anumita situație.. indiferent că ne referim la sala de operație sau la viața pe barcă.

Ce este nodul chirurgical? Reprezintă locul în care se leagă două fire, punctul de început și de încheiere al orcărei suturi.

Ce sunt nodurile marinărești? Ele sunt legături făcute cu o parâma sau mai multe pentru împreunare sau legare de.. ceva (cârlig, școndru, etc).

În chirurgie ne interesează ca nodurile efectuate corect să respecte câteva principii generale. Așadar, nodul trebuie să fie ferm, rezistent la tracțiune, bine strâns și cât mai mic pentru a preveni apariția unor reacții adverse din partea țesutului (precum reacția inflamatorie, de exemplu).

Marinăria se folosește de două principii mari și late: Ea ne învață din moși-strămoși că un nod marinăresc corect efectuat trebuie să îndeplinească neapărat două condiții: să fie rezistent și să se desfacă cu ușurință.

În chirurgie avem de-a face cu:

  • Nodurile pătrate sunt noduri de referință în chirurgie și sunt utilizate pentru legarea majorității tipurilor de fire chirurgicale.
  • Nodurile.. chirurgicale sunt de fapt noduri pur-marinărești! Acum este dovedit științific faptul că toată treaba asta cu yachtingul mă va ajuta în viitoarea mea carieră de chirurg extraordinar! Glumesc! Sau poate că nu..
  • Nodurile Half-Hitch sunt utile în chirurgie pentru legăturile în profunzime.
  • Nodurile „pe instrument” sunt foarte des utilizate în chirurgie pentru că sunt destul de „economice” din punct de vedere logistic.
  • Nodurile Pouchet.. personal, nu prea am vazut astfel de noduri. O explicație ar fi faptul că aceste noduri au dezavantajul că sunt nesigure.

În marinărie cel mai des vom utiliza:

  • Nodurile de împreunare sunt folosite pentru unirea a două parâme de grosimi aproximativ egale.
  • Nodurile de legătură sunt utilizate pentru fixarea unui capăt de parâmă pentru legarea, susținerea sau ridicarea unor obiecte. 
  • Nodurile de cârlig se folosesc pentru legarea unui capăt de parâmă la un cârlig, pentru suspendarea parâmei sau pentru ridicarea unor obiecte.
  • Nodurile speciale sunt noduri cu alte întrebuințări față de cele enumerate mai sus și presupun (de regulă) o tehnică de execuție mai specială.

Ce se întâmplă dacă greșesc? Nu este loc de greșeli nici în chirurgie și nici în marinărie. Consecințele au un efect imediat și pot fi dramatice.

În chirurgie, greșelile de tehnică pot provoca reacții nedorite din partea țesuturilor, infecție sau chiar desfacerea nodului.

În marinărie, nodurile efectuate greșit (de exemplu cele pe care nu mai reușești să le desfaci decât dacă tai parâma cu briceagul) pot genera un haos general pe barcă sau mai grav.. accidene serioase.

 

Micul univers numit barcă cu vele

Esperanța îmi este o barcă tare dragă. Am făcut cunoștință cu ea vara trecută cu ocazia cursului de Sailing organizat de către SetSail Nauticschool. Velierul este un Beneteau Clipper 39.9 și îl găsești acostat (de obicei) aproape de capătul celui de-al doilea ponton din Marina Limanu, un loc superb și un adevarat colț de rai pentru iubitorii de liniște și de natură.

Pe întreaga durată a desfășurării cursurilor, Esperanța mi-a fost „o a doua casă departe de casă” dar și „navă-școală” totodată.

Nu pot să spun că am avut în trecut cine știe ce experientă fabulos de vastă cu marea și cu bărcile.. Așa că.. Prima lecție a fost însuși faptul că a trebuit, înainte de toate, să mă obișnuiesc cu viața pe barcă. Mai exact, cu locuitul pe barcă și tot ce presupune acest lucru.

Esperanţa m-a primit cu două cabine (prova și pupa), un „living” (în miniatura, evident), două băi şi o bucătărie utilată cu tot ce trebuie. Ca idee, pe o astfel de barcă ai tot confortul pe care ți l-ar putea oferi o cameră de hotel doar că, evident, spațiile de „desfășurare” sunt limitate. Acest lucru nici nu va conta însa seara când te poți bucura în liniște de un vin bun și de cerul înstelat, să zicem. And if you’re not a morning person.. am vești bune pentru tine. Diminețile pe barcă sunt un adevărat răsfăț așa că.. Probabil te vei trezi din plăcere. Diminețile pe barcă înseamnă cafea bună, aer sărat care îti bucură plămânii și mângâierile razelor blânde ale soarelui. No hotel room can compete with this.

Cum este să dormi pe o barcă? Nu te leagănă toată noaptea? Nu ți se face rău de mare când dormi? Acestea sunt, cred, întrebarile pe care le-am primit cel mai frecvent din partea cunoscuților. Marinele sunt în general zone ferite de valuri, asta ca să nu mai vorbim despre Marina Limanu care nu este oricum direct expusă mării. Cu alte cuvinte, în marină marea nu-i la fel de agitată ca în larg. Există desigur un ușor legănat care abia dacă este sesizabil după câteva zeci de minute petrecute pe barcă. Mai dificil, cred, este să te obișnuiești cu zgomotele specifice bărcii (a se citi: să nu te panichezi la cel mai mic zgomot). Bum-trosc: stai chill, e doar pontonul. Cling-clang: ceva se lovește de catarg. Nimic ieșit din comun sau care să-ți ofere un motiv de îngrijorare.

Locuitul pe barca este cu adevărat o experiență foarte interesantă și recomand oricui să experimenteze macar o dată dormitul pe barcă.

Tot pe Esperanța am făcut cunoștință cu tot ce presupune navigația cu vele. Și m-am îndrăgostit.

Bărcuța mea cea dragă m-a învățat cum acționează vântul, valul și curentul asupra ei și m-a ajutat să înțeleg forțele care guvernează mișcarea ghidată de vânt. Am aflat ce sunt școtele și de unde trebuie să trag de ele pentru a manevra velatura, am învățat ce este o voltă, cum se eliberează și cum se rulează focul. M-am amuzat învățând ce înseamnă pianul pe o barcă și am exersat și câteva noduri marinărești.. Am avut ocazia să văd și să experimentez o grămadă de alte lucruri despre care până în acel moment citisem doar prin cărți..

Tot ea mi-a arătat că sailingul înseamnă mișcare și adrenalină și mi-a deschis apetitul pentru yachtingul la nivel competițional. Mi-a arătat ce înseamnă să te deplasezi după legile ghidate de vânt, necesitatea de a gândi matematic și obligativitatea de a reacționa rapid la schimbările de direcție ale vantului, la rafale, la valuri..

Pentru mine, Esperanța a fost cu adevarat portița către un alt univers, către o experiență intensă și palpitantă pe care o recomand cu mare căldură oricui este dornic să experimenteze marea.. altfel.

 

Articol de Cristina Buzăianu

 

Urmatoarele evenimente SetSail - cursuri & expeditii - le puteti vedea aici
                  https://www.setsail.ro/calendar

 

Toate news Chilli-con-carne á la SetSailAcordarea Primului Ajutor pe mareTermeni marinărești în română și engleză. Mic dicționar.NUNTA PE VALTRAVERSADA ATLANTIC - ARC 2017TRAVERSADA ATLANTIC [continuare]Cum am ajuns la Veneția cu velierul si mi-a placutCAFELELE DE DIMINEAȚĂ ☕ ALE UNUI SKIPPERÎn cât timp pot să devin skipper?Vacanță pe yacht pe Coasta AmalfiCum am ajuns mare marinarCAMPER vs VELIERObiective turistice Cazanele Dunarii si imprejurimiObiective turistice in Delta Dunarii. Ce poti vizita pentru o vacanta de neuitat?Iti trebuie permis pentru barca cu motor? Cand iti trebuie permis barca Vrei sa te aventurezi in larg? Afla cand iti trebuie permis pentru barca pentru a pleca pe mareCum iti poate schimba viata sailing-ul?Skipper în 3 pași simpli sau cum obții permisul de navigațieTimpul liber in vremea "distantarii sociale"În vizită la carnavalul de la Veneția...cu toate pânzele susCum am rămas fără motorină pe AdriaticăExpeditia Cyclades I - jurnal de bord [partea 1/2]Expeditia Cyclades I - jurnal de bord [partea 2/2]Vacanță cu barca pe plajele ascunse ale GrecieiExpeditia Cyclades III - jurnal de bordO noapte furtunoasă, in Cyclades XVI, varianta pe velier în Marea EgeeAm fost în Cyclades XVII și m-am îndrăgostit de Grecia și de navigațieCe înseamnă o regată și cum pot participa?Circumterra solitar: Jurnal de bord - Sorin DruganInterviu Sorin Drugan: La 62 ani, Circumterra SolitarRetrospectiva Sezonului de Regatte 2018Food in Greece / Cyclades & SaronicsCum am obținut permisul de navigațieDespre sailing asa cum il vad euCu velierul pe DUNARE, prin DELTA si pe MARE - jurnal de bord5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Cosmin Păuleț5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Iulia Fulicea5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Dorothee Hasnaș5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Paul Grigoraș5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Radu Niculăiță5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Liviu Chiric5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Deea Buzdugan5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Andreea Matache5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Bogdan Hrehorciuc5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Cătălin Corduneanu5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Ionuț Stan5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Bogdan Voinescu5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Dorin Chiscop5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Dragos-Olt Constantinescu5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Andreea Guci5 vorbe și 5 volte cu skipper-ul Marius Pikasea